M.A.N. Lions City TÜ (Connexxion 5132 t/m 5166)

De M.A.N Lions City TÜ ook wel A78 genoemd is de streekvariant van het Lions City product. Connexxion heeft voor de in 2009 opnieuw
gewonnen concessie 35 bussen van dit type besteld. Deze wagens hebben de vlootnummers 5132 t/m 5166, en werden in december 2009
geleverd. Tevens zat tussen deze levering ook de 500e M.A.N. bus voor Connexxion.

De techniek

De bussen zijn uitgerust met een M.A.N motor die aan de strengste EEV emissienorm voldoet. Deze EEV emissienorm wordt bij M.A.N. behaalt door het toepassen van een uitlaatgas-recirculatiesysteem (EGR), hierdoor hebben deze wagens geen andere toevoegingen zoals bijvoorbeeld adblue nodig. Om het milieu nog minder te bevuilen heeft M.A.N. een stopsysteem ingebouwd, zodat de motor na 5 minuten onbelast draaien automatisch afslaat.
De M.A.N. motor levert 213kw oftewel 285pk en heeft een versnellingsbak van het merk ZF. Het ledig gewicht van deze bussen ligt rond de 11.500kg en het maximaal gewicht rond de 18.500kg. De wagens hebben een lengte van 12m, een breedte van 2,55m en een hoogte van 3,23m.

Het passagiersgedeelte

De vervoerscapaciteit ligt op 39 zitplaatsen (en 2 klapzitjes), 40 staanplaatsen en plek voor 1 rolstoel. Deze rolstoelplaats kan worden bereikt d.m.v. een uitklapbare rolstoelplank bij de achterdeuren. De bussen hebben een lage in- en uitstap, dit maakt ze voor zowel stads als streekdiensten geschikt.
Daarnaast beschikken de bussen over een full airconditioningsysteem, iets wat het comfort voor de passagiers ten goede komt. Doormiddel van 2 TFT schermen kan men de aankomende haltes (met verwachte aankomsttijd), Connexxion nieuwtjes en camera beelden zien. Tevens heeft men bij de in- en uitstapdeuren buitenverlichting geplaatst zodat het in- en uitstappen in het donker veilig
en vlot kan verlopen.

Doordat de ov-chipkaart het vervoersbewijs van de toekomst is, en zelfs nu al het enige vervoersbewijs in de Stadsregio Rotterdam is, zijn er in de bussen ook chipkaart opladers geplaatst.

Onderlinge verschillen in de serie 5132 t/m 5166.

De 5132 t/m 5134 hebben geen zijwaardse stoelen na de opstap achterin, iets wat de 5135 t/m 5166 wel hebben.
De 5132 heeft de stadslichten achter onderop zitten, terwijl dit bij de rest van de serie de bovenste zijn.

Enkele foto’s van deze bussen:

Connexxion 5132.

Connexxion 5132.

Connexxion 5141, 5132, 5166.

Connexxion 5141, 5132, 5166.

Connexxion 5132 interieur.

Connexxion 5132 interieur.

Connexxion 5143 interieur.

Connexxion 5143 interieur.

 De rolstoelplaats, met klapzitjes en rechts de rolstoelplank.

De rolstoelplaats, met klapzitjes en rechts de rolstoelplank.

De chauffeurscabine van een Lions City TÜ.

De chauffeurscabine van een Lions City TÜ.

Voor meer foto’s van deze bussen, kunt u hier klikken.