DAF DM580 – Den Oudsten Alliance B95.

De DAF DM580 – Den Oudsten Alliance B95, is een hogevloersbus uit de Alliance reeks, van de in 2001 failliet verklaarde carrosseriebouwer Den Oudsten. In Nederland waren grote aantallen van deze bussen te vinden bij streekvervoerder Connexxion. In Zweden en Duitsland zijn ook een aantal Alliance B95s verkocht.

In 1995 werd door Midnet de eerste serie gekocht, welke de nummers 2152 t/m 2162 kregen, gevolgd door de serie 2297 t/m 2306 en 2322 t/m 2340 in 1999. Deze wagens hadden een ronde filmbak. Connexxion heeft in 1999 een grote order geplaatst van een 300 Alliance B95s. Deze wagens kregen een rechtstaande filmbak en werden in 2 uitvoeringen geleverd, de enkelblads variant, en de zogenoemde agglo variant, welke was uitgevoerd met een dubbelbladsvoordeur. Deze bussen werden genummerd in de 24, 25, 26, 27 en 2800 serie, en geleverd tussen 1999 en 2001.

De 2474 t/m 2482 waren voor Voorne-Putten. De 2474 t/m 2478 kwamen vanuit Spijkenisse te rijden, en de 2479 t/m 2482 vanuit Hellevoetsluis. In de loop der jaren zijn er nog vele andere B95s op Voorne-Putten geweest, ivm schades, en infoxx.

De techniek



De Alliance B95 Midnet uitvoering word aangedreven door een 6-cilinder DAF GS160M euro2 diesel motor, welke is uitgerust met roetfilter. Deze motor leverd in combinatie met de ZF5HP500 versnellingsbak 160kw oftewel 220pk. De bussen hebben een ledig gewicht van ongeveer 11.000kg en een maximaal toegestaan gewicht van ongeveer 18.000kg. Ze zijn 2.50m breed en 12m lang. Deze wagens hebben tevens een doorlopende kop, waarbij de filmbak achter de voorruit zit.

De Alliance B95 Connexxion uitvoering word aangedreven door een 6-cilinder DAF GS200M euro2 diesel motor, welke is uitgerust met roetfilter. Deze motor leverd in combinatie met de ZF5HP500 versnellingsbak 200kw oftewel 268pk. De bussen hebben een ledig gewicht van ongeveer 11.000kg en een maximaal toegestaan gewicht van ongeveer 18.000kg. Ze zijn 2.50m breed en 12m lang. Deze wagens hebben tevens een recht opstaande filmbak.

Het passagiersgedeelte


De midnet uitvoering is uitgerust met een streekinterieur, met stabalkon, wat het aantal zitplaatsen op 42 brengt en het aantal staanplaatsen op 39.
De Connexxion enkelblads uitvoering is uitgerust met een streekinterieur, met stabalkon, het aantal zitplaatsen is 41 en het aantal staanplaatsen is 39.
De zogenoemde agglo uitvoering is uitgerust met een stadsinterieur, met dubbele 4 zits en stabalkon, het aantal zitplaatsen is 39 en staanplaatsen is 41.

Overige informatie


De 2545 t/m 2547 hebben de eerste maanden ook vanuit Spijkenisse gereden.
Vlak na de aflevering van de serie, is bus 2479 betrokken geraakt bij een dodelijk ongeval op de busbaan langs de Groene-Kruisweg.
In 2002 zijn de 2477 t/m 2482 tijdelijk vanuit Voorne-Putten naar Enschede verhuisd, de 2479 t/m 2482 zijn na een maand teruggekomen, de 2477 en 2478 zijn daar gebleven. De 2705 en 2706 kwamen hiervoor naar Voorne-Putten.
Vanaf 2008 werd lijn 89 een aparte lijn, en losgekoppeld van het lijnenpakket van Voorne-Putten. Hiervoor zijn de 2553, 2555, 2563 en 2653 vanuit Heinenoord naar Spijkenisse gekomen.
Tussen 2004 en 2009 hebben op Voorne-Putten aardig wat B95 bussen gereden, i.v.m. schades, Infoxx, werkzaamheden aan de Groene Kruisweg en lijn 89.

Na de Concessie in 2004.

Na de concessie in 2004 zijn de Alliance B95 bussen verdeeld over Ridderkerk en Zeeland.
2474 > Ridderkerk
2475 > Ridderkerk
2476 > Ridderkerk
2479 > Heinenoord > Zeeland > Ridderkerk
2480 > Zeeland
2481 > Zeeland
2482 > Zeeland

De volgende Alliance B95s hebben op Voorne-Putten gereden tussen 2004 en 2009;

2297
2417
2427
2429
2433
2441
2442
2447
2460
2461
2494
2541
2542
2545
2553
2555
2563
2552
2573
2616
2653
2658
2659
2661
2663
2665
2643
2644
2658
2674
2676
2689