DAF DL595 – Den Oudsten Alliance City B96.

De DAF DL595 – Den Oudsten Alliance City B96, is een lagevloersbus uit de Alliance reeks, van de in 2001 failliet verklaarde carrosseriebouwer Den Oudsten. In Nederland zijn grote aantallen van deze bussen te vinden bij de stadsvervoerders HTM en RET, ook zijn er in o.a. Duitsland, Luxemburg Alliance B96s verkocht. Ook heeft de Nederlandse regering begin 21e eeuw 14 Alliance B96 bussen aan Bosnië geschonken.

In 1997 werd door de gemeente Spijkenisse een subsidie uitgereikt aan vervoerder ZWN voor het opstarten van een stadsdienst en het aanschaffen van lagevloers stadsbussen. In eerste instantie werd getest met de Daf- Van Hool A300, welke bij ZWN al op de stadsdiensten Middelburg en Zoetermeer reden. Deze bussen werden door de toenmalige vc afgetest, en er werd gekozen voor de Alliance B96. Er werden 13 Alliance B96 bussen besteld, deze kregen de nummers 2227 t/m 2239 en kwamen in Maart 1998 indienst. De 2227 t/m 2229 gingen in 2002 weg omdat deze over waren. De 2230 t/m 2239 kregen in 2004 een aantal veranderingen waardoor deze mochten blijven in de concessie. In 2007 werd echter toch besloten dat deze wagens geruild zouden worden. Meer informatie hierover vindt u terug in het kopje ‘’overige informatie’’.

Door ruilingen e.d. zijn hier ook andere Alliance B96 bussen geweest, uit de 2247 t/m 2271 en 2849 t/m 2886 serie. Hieronder meer informatie over deze bussen. Omdat er nogal wat verschillen zijn tussen deze bussen, wordt dat hieronder ook verdeeld. Voor foto’s kunt u helemaal onderaan deze pagina terecht.

De techniek

De ZWN Alliance City B96 (2227 t/m 2239)

De voormalige ZWN Alliance B96 bussen zoals deze op Voorne-Putten gereden hebben werden aangedreven door een 6-cilinder Daf GS160M euro2 diesel motor, welke was uitgerust met een roetfilter. Deze motor leverde in combinatie met een ZF5HP500 versnellingsbak 160kw oftewel 220pk.
De wagens hadden een ledig gewicht van ong. 11000kg en een maximaal toegestaan gewicht van 18000kg. Deze Alliance bussen hebben een lengte van 12m en zijn ong. 2.50m breed.

De ZWN 2200 serie is uitgerust met een chauffeurs airco, elektrisch bedienbare rolstoelplank en knielsysteem. Ook was het mogelijk om de retarder op het gaspedaal of rempedaal te zetten, dit hield in dat men de retarder zo kon zetten dat deze de bus afremde als het gaspedaal werd losgelaten, of alleen bij het aanraken van het rempedaal oftewel remmen.

De Oostnet en Connexxion Alliance City B96 (2247 t/m 2271 en 2849 t/m 2886)

De voormalige Oostnet Alliance B96 bussen waarvan er ook enkele op Voorne-Putten hebben gereden werden aangedreven door een 6-cilinder Daf GS200M diesel motor. Deze motor leverde in combinatie met een ZF5HP500 versnellingsbak 200kw oftewel 268pk.
De wagens hadden een ledig gewicht van ong. 11000kg en een maximaal toegestaan gewicht van 18000kg. Deze Alliances hebben een lengte van 12m en zijn ong. 2.50m breed.

De 2247 t/m 2257 waren uitgevoerd met een dubbelblads voordeur en oorspronkelijk voor de stadsdienst Enschede.
De 2258 t/m 2265 waren uitgevoerd met een enkelblads voordeur en oorspronkelijk voor de stadsdienst Arnhem
De 2266 t/m 2271 waren uitgevoerd met een enkelblads voordeur en oorspronkelijk voor de stadsdienst Zaandam
De 2849 t/m 2886 waren uitgevoerd met een dubbelblads voordeur en besteld voor o.a. stadsdienst Amersfoort en Enschede.

Deze serie was uitgerust met een knielsysteem. De 2800serie wijkte af van de andere B96’s doordat deze 3 ronde koplampen had i.p.v. de gebruikelijke 2 vierkante.

Het passagiersgedeelte

De voormalige ZWN Alliances hadden een vervoerscapaciteit van 32 zitplaatsen en 62 staanplaatsen, 2 klapzitjes in de ‘’buggy’’ en 1 rolstoelplek. In 2004 zijn de 2230 t/m 2239 voorzien van nieuwe stoelbekleding en van halte informatie/afroep.

De voormalige Oostnet 2247 t/m 2257 hadden een vervoerscapaciteit van 32 zitplaatsen en 57 staanplaatsen en 2 klapzitjes in de ‘’buggy’’.

De voormalige Oostnet 2258 t/m 2265 hadden een vervoerscapaciteit van 38 zitplaatsen en 48 staanplaatsen.

De Connexxion 2849 t/m 2886 hadden een vervoerscapaciteit van 31 zitplaatsen en 59 staanplaatsen, en 2 klapzitjes in de ‘’buggy’’.

Overige informatie


De serie 2227 t/m 2239 hebben van Maart 1998 tot Juli 1998 met tijdelijke kentekens rond gereden.
In het jaar 2000 werden de 2233 t/m 2239 tijdelijk naar Arnhem gestuurd i.v.m. de elektrische rolstoelplank waar de ZWN 2200 serie over beschikte. Als vervangers werden de 2258 t/m 2265 tijdelijk naar Spijkenisse overgeplaatst.
Begin 2005 heeft de Connexxion 2239 een aanrijding gehad te Brielle stalling, en daarbij een flinke kopschade opgelopen. De wagen werd in Oude-Tonge voorzien van een nieuwe kop.
In 2005 zijn een aantal Alliance B96 bussen uit de 2800 serie in de opslag naar Spijkenisse gekomen, echter door een miscommunicatie verschenen aantal wagens uit deze serie op de stadsdienst Spijkenisse. Gezien zijn de 2852, 2854, 2862, 2863 en 2864 op de stadsdienst.
In 2008 zijn de wagens 2250 en 2266 als zijnde wisselpool wagens in Spijkenisse ingezet, de 2266 werd halverwege de zomer opgelegd. De 2250 ging eind 2008 naar Enschede. Ook kwamen dit jaar rond de zomer de 2247 t/m 2249 vanuit Ridderkerk tijdelijk i.v.m. de infoxx inbouw bij de huidige vloot wagens.

Verdelingen 2227 t/m 2239

De 2227 t/m 2239 werden onder de stallingen op Voorne-putten verdeelt. In de periode 1998 t/m 2004 waren de wagens puur voor de stadsdienst Spijkenisse, omdat er in Hellevoetsluis ook chauffeurs waren die graag stadsdienst reden, kwamen daar ook een aantal diensten die op de stadsdienst Spijkenisse reden. In 2004 werden de 2230 t/m 2239 als zijnde B-bussen ingedeeld, dit hield in dat ze vooral op de Gebroken en P-diensten moesten rijden. Dit hield niet lang stand en per 2005 werd dit weer teruggedraaid, en kwamen de wagens weer definitief terug op de stadsdienst Spijkenisse.

Stalling: Verdeling 1998-2002 Verdeling 2002-2004 Verdeling 2004 Verdeling na 2005
Spijkenisse

11x

9x

5x

10x

Hellevoetsluis

2x

1x

4x

0

Brielle

x

x

1x

0

Het verdwijnen en terugkeren van de 2227 t/m 2239

De wagens 2227 t/m 2229 werden in December 2002 overbodig met de komst van 3 gelede bussen, welke de stadsdienst op de steeds drukker wordende lijn 84 moesten versterken. Deze 3 wagens werden toen naar Amersfoort overgeplaatst.
Met ingang van de nieuwe dienstregeling eind 2006 was er 1 bus over, en werd de 2239 overgeplaatst naar Ridderkerk.
Begin 2007 werd echter besloten de 2200 serie toch weg te doen, de wagens zouden in verbruik te duur zijn. Er werden vervangers gevonden in de vorm van MAN- Berkhof Scout bussen 63/6400 serie.
De wagens moesten in de eerste helft van 2007 omgeruild worden, iets wat niet geheel is gelukt.
De 2230-2231 vertrokken in de zomer van 2007 naar Zoetermeer.
De 2232-2234 vertrokken in de herfst van 2007 naar Krimpen aan/den Ijssel.
De 2235-2236 zouden volgens de planning ook naar Krimpen gaan, echter deze zijn tot April 2008 op Voorne-Putten gebleven. De wagens vertrokken toen naar Terneuzen voor het DOW chemicals vervoer. In Augustus keerde deze terug naar Spijkenisse, om vervolgens de opleg in te gaan.
De 2237-2238 zijn heel even in Ridderkerk geweest, maar al snel teruggekeerd naar Spijkenisse, de 2237 werd echter opgelegd halverwege 2008 met een defecte motor. De 2238 heeft het tot September volgehouden en werd toen opgelegd.

De 2230 kwam in April 2009 terug naar Spijkenisse.
De 2231 kwam echter in September 2008 via Ridderkerk weer terug in Spijkenisse, maar werd in mei 2009 opgelegd met een motor defect.
De 2232 kwam in December 2008 vanuit Krimpen terug in Spijkenisse.

2227 – Amersfoort > Leiden > Zwolle > Doetichem > Schiphol > opgelegd 2008 na aanrijdingschade. Kenteken niet meer bekend.
2228 – Amersfoort > Leiden > Enschede > Spijkenisse > Delft > Krimpen > Wemeldinge/Middelburg > Opgelegd en verkocht naar Womy halverwege 2009
2229 – Amersfoort > Leiden > Enschede > Nieuwegein > Delft > Krimpen > Wemeldinge/Middelburg > Opgelegd en verkocht naar Womy halverwege 2009
2230 – Zoetermeer > Krimpen > Spijkenisse begin 2009 > Opgelegd per 13-12-2009.
2231 – Zoetermeer > Ridderkerk > Spijkenisse halverwege 2008 > Opgelegd te Spijkenisse per 05-2009.
2232 – Krimpen > Spijkenisse eind 2008 > Opgelegd per 13-12-2009.
2233 – Krimpen > Hermes Eindhoven > Opgelegd per 02-2010.
2234 – Krimpen > Hermes Eindhoven> Opgelegd per 02-2010.
2235 – Middelburg DOW chemicals vervoer > Spijkenisse. Opgelegd September 2008, afgevoerd naar Womy, sinds December 2008 kenteken niet meer bekend > Gespot in Duitsland in 2010.
2236 – Middelburg DOW chemicals vervoer > Spijkenisse. Opgelegd September 2008, afgevoerd naar Womy, In 2009 gespot bij in Duitsland.
2237 – Ridderkerk > Spijkenisse. Is met een defecte motor opgelegd en begin 2009 afgevoerd naar Womy.
2238 – Ridderkerk > Spijkenisse. Opgelegd September 2008, afgevoerd naar Womy, sinds December 2008 kenteken niet meer bekend > Gespot in Bosnië 2009.
2239 – Ridderkerk > Krimpen > Hermes Eindhoven > Opgelegd per 02-2010.

Voor meer informatie over de 2200s in hun 2e leven kunt u hier klikken.

Hieronder een lijst met wat korte informatie over de serie 2227 t/m 2239.

Vlootnummer

Bouwnummer

Kenteken

Tijdelijk Kenteken

Indienst

Uitdienst

2227

11313

BG-NT-37

10-69-X

03-1998

02-2008

2228

11314

BG-NT-42

10-68-X

03-1998

04-2009

2229

11315

BG-NT-43

10-67-X

03-1998

04-2009

2230

11316

BG-NT-35

10-66-X

03-1998

12-2009

2231

11317

BG-NT-34

10-65-X

03-1998

05-2009

2232

11318

BG-NT-33

10-73-X

03-1998

12-2009

2233

11319

BG-NT-32

10-63-X

03-1998

02-2010

2234

11320

BG-NT-30

10-62-X

03-1998

02-2010

2235

11321

BG-NT-38

10-61-X

03-1998

09-2008

2236

11322

BG-NT-39

10-60-X

03-1998

09-2008

2237

11323

BG-NT-40

10-59-X

03-1998

07-2008

2238

11324

BG-NT-41

10-58-X

03-1998

09-2008

2239

11325

BG-NT-45

10-57-X

03-1998

02-2010

Hieronder vindt u een lijst van wagens uit de 2247 t/m 2271 serie, welke op Voorne-Putten hebben gereden.

De wagens 2247 t/m 2250 zijn in 2005 vanuit Enschede naar Spijkenisse gekomen voor opslag, hiervandaan zijn deze naar Heinenoord en Ridderkerk overgeplaatst. De 2247 t/m 2249 zijn in 2008 tijdelijk teruggeweest i.v.m. de infoxx inbouw. Wagens 2250 en 2266 kwam hier in 2008 als technische reserve. De 2250 verdween eind 2008 naar Enschede, maar halverwege 2009 viel daar echter ook het doek voor deze bus. De 2266 heeft het tot 06-2008 volgehouden, en werd toen met een defect opgelegd te Spijkenisse.

De 2258 t/m 2265 hebben hier gereden i.v.m. de ruiling tussen de 2233 t/m 2239 zoals u eerder al heeft kunnen gelezen.

Vlootnummer

Bouwnummer

Kenteken

Indienst

Uitdienst

Op Voorne-Putten:

2247

13327

BG-NT-63

1998

02-2010

06-2008 t/m 07-2008

2248

13328

BG-NT-68

1998

01-2009

06-2008 t/m 07-2008

2249

13329

BG-NT-65

1998

07-2009

06-2008 t/m 07-2008

2250

13330

BG-NT-66

1998

07-2009

01-2008 t/m 12-2008

2258

13338

BG-LR-11

1998

11-2008

12-1999 t/m 03-2000

2259

13339

BG-LR-14

1998

11-2008

12-1999 t/m 03-2000

2260

13340

BG-LR-13

1998

11-2008

12-1999 t/m 03-2000

2261

13341

BG-LT-05

1998

05-2009

12-1999 t/m 03-2000

2262

13342

BG-LT-06

1998

05-2009

12-1999 t/m 03-2000

2263

13343

BG-LZ-10

1998

11-2008

12-1999 t/m 03-2000

2264

13344

BG-LZ-09

1998

04-2008

12-1999 t/m 03-2000

2265

13345

BG-LZ-08

1998

11-2008

12-1999 t/m 07-2000

2266

13346

BG-NB-77

1999

06-2008

01-2008 t/m 06-2008


Hieronder een aantal foto’s van de Daf DL595 – Den Oudsten Alliance City B96 bussen die op Voorne-Putten hebben gereden.





Voor meer foto’s van deze bussen kunt u hier of hier klikken.