1990

In 1989 kwamen bij ZWN de eerste Daf SB220 / Den Oudsten B88 bussen indienst. De nummers waren 5072 t/m 5099, waarvan de 5072 t/m 5077 voor Spijkenisse waren bestemd. In 1990 kwam er nog een serie, namelijk de 5200 t/m 5219, van deze serie kwamen de 5200 t/m 5208 naar Spijkenisse.

Het wagenpark zag er in 1990 alsvolgt uit:

Vlootnummers

Merk+type

1177 – 1199

Leyland

2563, 2564, 2573, 2579

Leyland

3803

Daf- Den Oudsten MB200

3899 – 3902, 3906

Daf- Den Oudsten MB200 (kustlijnbus)*

5072 – 5077

Daf – Den Oudsten B88 (SB220)

5200 – 5208

Daf – Den Oudsten B88 (SB220)

7906 – 7915

Daf – Den Oudsten MBG200

9119 – 9125

Daf – Den Oudsten MB200

9130 – 9145

Daf – Den Oudsten MB200

De 7913, 7914, 9130 t/m 9137 waren uitgevoerd met teltrede.

1991

Eind 1990 werd het wagenpark weer aangepast, veel veranderde er niet. Er kwamen wat extra bussen en, de 2563 en 2564 verdwenen uit Spijkenisse, de 2563 ging de calamiteiten vloot in en de 2564 werd opgelegd.

Het wagenpark voor 1991 zag er alsvolgt uit:

Vlootnummers

Merk+type

1177 – 1199

Leyland

1543, 1544, 1553 – 1555

Daf - Hainje MB200

2573, 2579

Leyland

3803

Daf- Den Oudsten MB200

3899 – 3902, 3906

Daf- Den Oudsten MB200 (kustlijnbus) *

5072 – 5077

Daf – Den Oudsten B88 (SB220)

5200 – 5208

Daf – Den Oudsten B88 (SB220)

6241 – 6243

Daf MB200

6527, 6528

Daf – Den Oudsten B85

7906 – 7915

Daf – Den Oudsten MBG200

9119 – 9125

Daf – Den Oudsten MB200

9130 – 9145

Daf – Den Oudsten MB200

Niet veel later wijzigde dit ook weer, de 1177-1179 verdwenen naar Oude Tonge, de 2573, 2579, 6241, 6242, 6243 verdwenen naar de opleg. In ruil voor deze wagens kwamen de 1552 en de splinternieuwe 5332 t/m 5338. Deze 5300s kwamen uit de serie 5332-5345 en waren ook van het type Daf SB220 / Den Oudsten B88.

1992

Begin 1992 werd het wagenpark weer aangepast, inmiddels was ook de 4e serie SB220s geleverd, te weten de 5383 t/m 5396. De 5383 t/m 5391 waren voor Voorne-Putten.

Het wagenpark voor 1992 zag er alsvolgt uit:

Vlootnummers

Merk+type

1187 – 1199

Leyland

1544 – 1545

Daf - Hainje MB200

3549 – 3550

Daf- Den Oudsten MB200

3803

Daf- Den Oudsten MB200

3899 – 3902, 3906

Daf- Den Oudsten MB200 (kustlijnbus) *

3986 – 3987

Mercedes – Benz 0 405

5072 – 5077

Daf – Den Oudsten B88 (SB220)

5200 – 5208

Daf – Den Oudsten B88 (SB220)

5332 – 5338

Daf – Den Oudsten B88 (SB220)

5383 – 5391

Daf – Den Oudsten B88 (SB220)

7906 – 7915

Daf – Den Oudsten MBG200

9119 – 9125

Daf – Den Oudsten MB200

9130 – 9145

Daf – Den Oudsten MB200

9706 – 9709

Daf – Den Oudsten MB200

De 3986, 3987 waren hier alleen in het begin van 1992, deze verdwenen al heel snel richting Heinenoord/Zeeland.

In 1992 ging het project Directbus van start, de 431- 433 van het type Daf SB 2700 HS 585 / Berkhof Excellence 1000 werden hiervoor in wit – blauwe kleurstelling gespoten. Ook ging dit jaar lijn 385 (Hellevoetsluis v.v. Rotterdam Marconiplein) van start, de 434- 435 kregen hierdoor een aparte geel/groene kleurencombinatie.

Tevens zijn de 5476 – 5478 van het type Daf SB220 – Den Oudsten Alliance B89 op proef geweest. Deze wagens waren oorspronkelijk voor VSL (Verenigd Streekvervoer Limburg) gebouwd.

1993

Eind 1992 werd het wagenpark wederom aangepast, ook stalling Hellevoetsluis was inmiddels in gebruik genomen.

Het wagenpark voor 1992 zag er alsvolgt uit:

Vlootnummers

Merk+type

18 – 20, 68

Daf- Den Oudsten MB200

431 – 435

Daf – Berkhof Excellence 1000 (Spitsbus)

1197 – 1199

Leyland

1544 – 1547

Daf - Hainje MB200

3549 – 3550

Daf- Den Oudsten MB200

3803

Daf- Den Oudsten MB200

3899 – 3902, 3906

Daf- Den Oudsten MB200 (kustlijnbus) *

5072 – 5077

Daf – Den Oudsten B88 (SB220)

5200 – 5208

Daf – Den Oudsten B88 (SB220)

5332 – 5338

Daf – Den Oudsten B88 (SB220)

5383 – 5391

Daf – Den Oudsten B88 (SB220)

7906 – 7915

Daf – Den Oudsten MBG200

9119 – 9125

Daf – Den Oudsten MB200

9130 – 9145

Daf – Den Oudsten MB200

9407

Daf – Den Oudsten MB200

9706 – 9709

Daf – Den Oudsten MB200

De 4737 Mercedes – Benz 0 408 werd dit jaar indienst gesteld bij ZWN als proefbus, deze bus ging alle stallingen langs, en kwam zodoende ook langs Spijkenisse/Hellevoetsluis.
Voetnoot

*De kustlijnbussen zaten in de serie 3895 t/m 3906 en hadden een extra lichtblauwe band, deze bussen werden dagelijks geruild tussen de vestigingen op de route van Lijn 104 (Spijkenisse Metro Centrum v.v. Vlissingen Sluizen).